¿Sabías que Cleopatra murrió a los 39 años? ¿Sabías qu'un electrón nun tien volume? ¿Sabías que la mayoría de los elementos radioactivos son sintéticos (creaos nel llaboratoriu)? ¿Sabías qu'un añu de Plutón equival a 2 sieglos terrestres aproximadamente? ¿Sabías que ...?

Miles de curiosidaes y d'artículos de tolos temes posibles y dalgunos xuegos mentales.

lunes, 31 de mayo de 2010

Newton

¿Sabías que…

Newton nació’l mesmu añu nel que murrió Galileo?


¿Sabías que…

Newton tenía un calter endiabláu?


¿Sabías que…

Newton llego a escribir nuna llista de pecaos cometios: “Amenazar a mio ma y a mio pa Smith (adoptivu) con prender-yos fueu y quemar después la casa con ellos dientru”?


¿Sabías que…

Nun cuadernu d’apuntes anoto: “Amicus Plato amicos Aristoteles magis amica veritas*”?

(* Platón ye mio collaciu, Aristóteles ye mio collaciu, pero la mio meyor collacia ye la verdá)


¿Sabías que…

Nos años 1665 y 1666, años qu’había peste bubónica, pa Newton supuso unos años maravillosos porque desarrolló’l cálculu infinitesimal, la teoría del color y la teoría de la gravitación universal?


¿Sabías que…

Newton nun creía na Trinidá? Aquello nun yera habitual.


¿Sabías que…

El telescopiu más usau güei en día ye’l d’espeyos? Tamién se llama newtonianu, porque lu inventó él.


¿Sabías que…

Hooke y Newton nun se llevaben nada bien? Hooke tamién yera un físicu importante na época.


¿Sabías que…

A Newton nun-y gustaba publicar artículos?


¿Sabías que…

Newton desarrolló la teoría del color con un prisma?


¿Sabías que…

Newton tuvo trabajando como guardián de la moneda? Ordenó torturar a xente por falsificar monedes.

viernes, 28 de mayo de 2010

Ética

Debemos reflesionar quiénes somos pa mantenernos fieles a nuesu propiu cálter. (Sobre los llímites de los bienes y de los males, IV. X)


De fechu, nin la xusticia nin l’amistá podríen esistir a menos que seyen deseaes por sí mesmas. (Sobre los llímites de los bienes y de los males, III. XXI)


El sumu bien ye vivir de xeitu armoniosu y concorde cola naturaleza. (Sobre los llímites de los bienes y de los males, III. IX)


Pero la cuestión nun ye qué comportamientu concuerda col to cálter, sinon con tos principios. (Sobre los llímites de los bienes y de los males, II. XXV)


Nuesu únicu principiu, lo únicu que defendemos ye que’l deber debe ser la única recompensa del deber. (Sobre los llímites de los bienes y de los males, II. XXII)


Aunque’l dolor ye un mal, carecer de dolor nun ye suficiente pa vivir bien. (Sobre los llímites de los bienes y de los males, II. XIII)


Naide ye virtuosu si nun exerce la virtú de continuo. (Cuestiones académiques, I. X)


Si ye que la sabiduría se puede alcanzar, dediquémonos nun sólo a perseguirla, sinon tamién disfrutemos d’ella. (Sobre los llímites de los bienes y de los males, I. I)

Filosofía

Les cabeces más sensates tienen suaños (más) estravagentes [...] que los llocos qu’encerramos nos manicomios. Los oxetos de los suaños apaecen comu s’estuvieren presentes nos sentios esternos; se cree que faunos y sátiros son vistos, que s’oye l’árbol que fala o el ríu. ¿D’onde vien too eso? Del fechu que l’ación de los sentios ye interrumpida y que’l maxín domina. Lo mesmu puede ocurrir con aquellos que tán despiertos si, a causa dalgún mieu o dalguna emoción poderosa, los actos de la maxinación asumen un poder más grande que los de la visión y de l’audición (apud Manuel: 1957, 37)


Si l’home nalguna parte resuelvese nuna infinidá d’homes pequeñinos ún debe sentir menos miéu en morrer; la pérdida d’un home ye ehí tan fácilmente reparada que debe causar poca pena (Diderot: 1831, 892)


Los órganos producen les necesidaes y recíprocamente les necesidaes producen los órganos (Groethuysen: 1913, 898)


La vida (ye) una secuencia d’aciones y de reaciones. Vivo, actúo y reaciono comu masa... muertu, actúo y reaciono comu molécules... Entós, ¿nun muero? Non, ensin duda; neste sentíu nun muero, nin yo, nin quien quiere que seya. Nacer, vivir y pasar ye camudar de formes...¿Y qu’importa una forma o otra? Cada forma tien la felicidá y la infelicidá que-y ye inherente. Dende l’elefante hasta’l pulgón... dende’l pulgón hasta la molécula sensible y viva, orixen de too, nun hai puntu en tola naturaleza que nun sufra o no goce (ib., 900)


El maxín ye la memoria de les formes y de los colores. L’espectáculo d’una escena, d’un oxetu fai necesariamente subir l’instrumentu sensible d’una cierta manera; él sube o por él mesmu o por dalguna causa esterna. Entós vibra por dientru o resuena por fuera; rexistra en silenciu les impresiones que recibió o les manifiesta por sones adecuaos (ib., 931)


Pensar implica esistir.
Falar nun implica comunicar.
Falar implica ofender a veces.
Falar nun implica pensar.
¿Pienso lo que falo o falo lo que pienso?
Si falo lo que pienso ... :
Falo, entós ofendo (a veces), entós
Pienso, entós ofendo (a veces), entós
Esisto, entós ofendo (a veces).
A veces s’ofende por dicir lo que se piensa. A veces por pensar ciertes coses ofendes a munchos. A veces ofendes porque piensas lo que piensas. Si eso se convierte nuna zuna, ye fácil ofender por esistir.
Ye por eso polo qu’aquel/aquella que piensa llibre supón un problema pa la sociedá, pero los que piensan como la mayoría (nun piensan) gozan de la tranquilidá.
¿Y si pienso lo que falo? Entós doime cuenta de que digo munchas tonteries. (Isaz)

Física

Lo improbable asombra a tol mundu, lo cotidianu sólo al xeniu.

¿Sabías que... a los ventiséis años, Einstein, nun sólu añu y con cuatru trabayos prepara los siguientes cien años de Física?


Dios xuega a los daos, sí, pero xuega colos daos cargaos.
Una llei de la naturaleza ye’l llastre col que Dios carga sos daos.
Una llei determinista equivale a un dau con ún llastre infinitu nuna de sos caras.


¿Sabías que... una llei determinista nos diz que ye lo que va a pasar a partir d’unos parámetros?
¿Sabías que’l caos determinista nos diz que, aunque aparentemente podamos saber lo que va a pasar por una llei determinista, si se cambia un pocu un parámetru, por insignificante que seya esti, el futuru ye inciertu?
Ye lo que pasa cola predición del tiempu, un pequeñu cambiu nos parámetros d’estudiu y el resultau puede ser totalmente distintu. Cuandu nos dicen que va a llover fai sol, y viceversa.


¿Por qué son les lleis fundamentales de la naturaleza les que son y non otres? Quizá porque son les más estables, les que menos cambien.


Puede demostrarse qu’una llei esiste (si l’atopamos la tarea ye finita), pero nun puede demostrarse qu’una llei nun esiste (por munchu que nun l’atopemos la tarea ye infinita).


Un principiu fundamental de la naturaleza ye más una prohibición qu’una obligación.


Si para ver hai qu’iluminar, entós nun se puede ver ensin alterar lo visto con, comu mínimu, la colisión d’un fotón.


Puedese llocalizar la posición d’un vasu de cristal con distintos graos d’agresividá y precisión: llanzando una bola de fierro, o una canica, o un perdigón, o un fotón...


Hai miradas inocentes, pero non observaciones inocentes.


¿Sabías que... el agua tien la densidá másima a 4ºC?
Esto significa que si nel mar el agua de la superficie tien 4ºC entós se hunde, y al llegar a una zona más cálida (porque’l agua guarda calor) se calienta y vuelve a flotar, y así hasta que la temperatura de tol mar s’estabiliza. Xeneranse corrientes ascendente y descendentes.


Eratóstenes midió la llonxitú del ecuador midiendo’l ángulu que formaba la sombra d’una columna y sabiendo que la distancia a Asuán yera de 729 km.
D’aquella nun se medía en km. En Asuán el sol nel sosticiu del branu nun xenera sombres, y eso ye porque los rayos son perpendiculares a la superficie. En Alexandría (d’onde yera Eratóstenes), y que ta nel mesmu meridianu (más o menos), xenera una sombra que tien 7º colos rayos del sol. Con estes medies, y faciendo una proporcionalidá, llegó a que l’ecuador mide unos 39 375 km. En realidá mide ¡40 074 km! Cometió un error de solo 1’5 %.

La Inquisición

¿Sabías que... la Inquisición tovía esiste?
Nun se llama asina, evidentemente. Recibe’l nome de “Congregación pala Doctrina de la Fe”.

Galileo y otros

¿Sabías que... Giordano Bruno, por, ente otres coses, apoyar les idees copérniques (la Tierra nun ye’l centru del Universu), foi quemau vivu en Roma cola llingua clavada a un palu pa que nun pudiera falar y dempués de sufrir espantoses tortures durante años?
Foi obra de la Inquisición.


¿Sabías que... Galileo Galilei intentó vender un inventu a los navegantes españoles y portugueses que yera un fiascu?
Consistía en midir el tiempu. D’aquella nun esistien relós, y solo se podía midir el tiempu con péndulu. Nos barcos nun se podía usar péndulu. Entós, Galileo, propuso que se midiera observando les cuatro llunes de Xúpiter pa calcular el periodu, y polo tantu, el tiempu.
Los navegantes pusieronlu a cayer d’un burru.


¿Sabías que... Juan Pablo II organizó una comisión de físicos católicos pa que estudiaran el casu de Galileo?
Galileo foi condenáu pol Papa Urbano VII (un bon collaciu suyo, ¿que te paez?) por teorizar cola posición de la Tierra nel Universu.
Dicha comisión trabayó durante 14 años, y al final, en 1992, el Papa pidió perdón pola condena a Galileo, pero lo fizo cola boca pequeña, puesto qu’aquellos físicos concluyeron qu’el xuiciu foi xustu, y que, en realidá, la Ilesia s’equivocó pero Galileo tamién, porque nun demostrara nada.

¿Sabías que... pa medir el tiempu, Galileo tocaba el laúd?
Comu nun había relós, lo que facía yera entamar una canción, y cuando para solo tenía que contar los tiempos de les notes que tocó.


¿Sabías que... la lletra “g” que s’usa en física pa indicar la gravedá ye en honor a Galileo?


¿Sabías que... Eratóstenes (tercer director de la Biblioteca d’Alexandría, nació nel 273 a.C. y midió la llonxitú del ecuador) lu llamaben “beta”?
Querían decir que so destín yera tar detrás de l’alfa, ye dicir, ser aprendiz de too y mayestru de nada.


¿Sabías que... Galileo foi’l primeru en xuntar ciencia y empresa?
Tenía obsesión por amasar dineru, y escribía manuales científicos y inventaba coses que dempués vendía. Comu nun daba abastu pa facer tolo que quería contrataba xente.

Chiste

- ¿Por qué tas na cárcel?
- Por pereza.
- Nun ye posible, por eso nun encierren a naide, ho.
- ¡Sí! Una tarde tuve falando de política con un collaciu y criticamos la política bolchevique. Decidí dir a denuncialu al día siguiente pela mañana. Pero él reacionó más deprisa y acudió a los Órganos de la KGB antes d’irse pa la cama.

Chiste que corría ente intelectuales na URSS nos años 30 del siglu XX.

Socialismu - Comunismu

¿Sabías que... Marx tuvo un fiu ilexítimu cola criada en Londres y se lo atribuyó al so collaciu Engels?

¿Sabías que... una de les fies de Marx se casó col cubanu Paul Lafarge, quien metió’l marxismu en España, y qu’ambos, a la edá de 79 años, se suicidaron?

¿Sabías que... Engels yera fiu d’ún de los capitalistes industriales más importantes d’Alemania y que-y pasaba una pensión a Marx na so etapa d’exiliau londinense?

¿Sabías que... Lenin yera fiu d’ún sifilíticu y que según dalgunos hestoriadores influyó nel so calter convulsivu?

¿Sabías que... murrieron más de 5000 alemanes intentando atravesar el muru de Berlín pa pasar a la Alemania democrática?

Sabías que ...?

¿Por qué tien un furacu la tapa del BIC?

El furacu se-y puso al capuchón pa dos coses:

-Evitar que la tapa se te meta na tráquea (recuerdo de guah.e que me gustaba facer el vacíu chupando la tapa y a veces ensin querer se me metía dientru de la boca).
-Evitar afogamientos nel casu de tragalu. Si al tragalu s’obstruye la tráquea, gracies al furaquin seguiría pasando’l aire.

sábado, 22 de mayo de 2010

Sabías que ...

... si usas un estintor de CO2 nun debes tocar la campana? TE QUEMARÍAS!!!

Estos estintores tienen CO2 (gas) a presión. Cuando'l gas ye lliberau, al baxar la so presión, la so temperatura tamién baxa. Ye por un principiu de Termodinámica. La cuestión ye que produciría quemadures por fríu, nun por calor. Esti ye´l principiu p'apagar el fueu, por usar un productu que puede baxar la temperatura del combustible.

Sabías que ...

... si mezclas bicarbonatu con vinagre xenerase CO2?

Eso ye porque'l bicarbonatu ye una base y el vinagre un ácidu, y al mezclase producese una reación ácidu-base. Si mezclas estos productos dientru d'una bolsa de plásticu, ésta inflase hasta españar.

Sabías que ...

... si yes capaz d'aprender 500 canciones tienes una mente d'aproximadamente 23 Gb?

Un ordenador normalin tien unos 120 Gb (o más), ¿nun te da que pensar que tienes menos memoria qu'un ordenador portatil?